
La Comissió de Reglament del Senat ha aprovat un dictamen que pemet ampliar l’ús del català, l’èuscar i el gallec a la cambra alta, de manera que ja no restarà restringit a la Comissió General de les Comunitats Autònomes com ve ocorrent fins ara. Així, aquest dictamen proposa modificar-ne tres articles i hi introdueix dues disposicions, una d’addicional i una de final. Quant a la disposició addicional, aquesta afirma que el Senat “empara l’ús oral i escrit normal de qualsevol de les llengües que tinguen el caràcter d’oficials en alguna comunitat autònoma”. Ara bé, aquest ús queda limitat a la primera intervenció del president en el ple, al debat de les mocions al plenari, a la publicació d’iniciatives, a la presentació d’escrits en el registre (amb la corresponent traducció del text al castellà) i als escrits que els ciutadans i les institucions adrecen al Senat. D’altra banda, els tres articles modificats del reglament estableixen que els parlamentaris podran presentar escrits al registre en qualsevol de les llengües oficials amb la traducció al castellà.
Aquesta nova modificació, incompleta pel que fa a un ús generalitzat de la resta de llengües cooficials al Senat i que entrarà en vigor l’1 de gener de 2011, no es correspon amb el desig inicial de CiU, l’Entesa i el PNB els quals reclamaven que a partir de l’1 de setembre de 2010 el català, el gallec i l’èuscar s’utilitzaren amb normalitat en totes les sessions del ple i que, a partir de l’1 de setembre de 2011, a les comissions.
Finalment, aquesta nova reglamentació ha eixit avant amb els vots favorables del PSOE i la resta de grups polítics (CiU, l’Entesa i el PNB) excepte el PP, el qual dubta de la constitucionalitat d’aquesta modificació.
(Font: ACL El Tempir)






Deixeu un comentari